Hvorfor bør vi fremdeles inkludere fysisk markedsføring?
Det er ingen tvil om at det har vært et stort fokus på digital og mer direkte markedsføring de siste årene. Mange mener at det er mer lønnsomt ettersom du enklere kan velge demografisk segment og fordi det er enklere å måle og analysere. Betyr det at vi skal droppe den fysiske markedsføringen helt?
Selv om det stemmer at det er enklere å analysere digital markedsføring fordi du kan se hvor mange som har trykket på reklamen eller hvor mange som har klikket seg inn på nettbutikken. Likevel er det mye bra som kan gjennomføres med fysisk markedsføring også!
Profileringsartikler kan være en langtidsinvestering
Profileringsartikler er en metode for fysisk markedsføring som har blitt litt glemt bort de siste årene. Dette er en super måte å spre brandet ditt. Om du befinner deg på et event eller om du har en butikk kan penner, kopper, paraplyer og lignende med bedriftens logo på virkelig gjøre en forskjell. La oss si at du bestiller profileringsverktøy hos Axon Profil og stiller dem ut på et event. Det regner, og en forbipasserende får med seg en paraply hjem. Vedkommende bruker denne paraplyen både titt og ofte og blir dermed ofte eksponert for din bedrifts logo.
Ved å se en logo ofte eller flere ganger med jevne mellomrom vil logoen og ikke minst bedriften sakte, men sikkert, lagre seg i forbrukerens minne. Dermed er det mer sannsynlig at denne forbrukeren tenker på deg og din bedrift neste gang de har behov for lignende tjenester eller produkter. Så selv om det kan virke litt nytteløst med fysisk markedsføring innimellom så kan det absolutt være en god langtidsinvestering. Når du driver fysisk markedsføring skal du bare huske på miljøet innimellom også – så skal du se at det ikke er så dumt.
Skill deg ut i mengden
Det samme gjelder om du har en plakat hengende på et folksomt sted. Forbrukere vil gå forbi plakaten din og er du heldig så er det en av reklamene de faktisk registrere. Det du skal huske på når du driver med markedsføringer er at forbrukere ser et par reklamer hvert minutt mens de befinner seg i en storby. At de kommer til å huske og prosessere alle er en urealistisk tanke. Derfor er det viktig at du skiller deg ut i mengden slik at det er akkurat deg de husker.
Dette kan gjøres gjennom en spennende eller humoristisk reklame. Det kan gjøre gjennom sterke farger og utradisjonelle skrifttyper. Gjennom gorillamarkedsføring eller gjennom QR-koder som forbrukerne kan scanne. Uansett hvilken strategi du går for så er det viktig å huske på at bedriften og brandet skal skinne igjennom. Det å hoppe på en trend eller lage en morsom reklame som ikke gjenspeiler bedriften vil ikke gi deg stødige ben å stå på og reklamen vil ikke ha stor effekt. Fokuser derfor på reklame som fanger øyet, som gjenspeiler bedriften og som skiller seg ut i mengden. Og for all del – husk å inkludere logen din i all fysisk og digital reklame.